tirsdag, juli 25, 2006

24. juli


Her i Squamish er det ingen nåde, selv om man er veldig sliten etter e sykkeltur er det ut å klatre neste dag. Så i dag var dagen for de harde rutene. Vi dro til Grand Wall Base for å gå Exasperator, 5.10a. Jeg var tøff i tryne og skulle prøve meg først. Kom opp etter lang tid, måtte ha to heng. Denne sprekken går nesten rett opp til første standplass. Opp etter sidene er det kalket og fjellet er ganske mørkt, så denne ruta er litt av et syn og er nok en av Squamish sine fineste ruter. Jan Andre ledet den etter meg, han måtte bare ha ett heng, ett heng for mye i følge han selv. VI får komme tilbake en annen gang å gå den rent. Jonny prøvde seg ikke pågrunn av sola. Den dukket akkurat fram over kanten på det Chief og da blir vanskelig å se. Det var noen andre ruter der vi hadde lyst til å prøve oss på, men de var opptatt og sola jaget på, så vi dro tilbake til skyggen på Smoke Bluffs. Klar for ny støting, «The Zip», 5.10a. Jonny har gått denne ruta to ganger før og gikk på som førstemann. Han trodde dette skulle være plankekjøring, men fikk problemer på cruxet. Han skled av og jeg føk oppover veggen, litt vektforskjell mellom oss fant vi ut der da. Fikk noen skrubbsår og Jonny brant seg på tauet. Siden han var ganske langt nede fikk han noen ekstra sikringer før han gikk på enda en gang. Denne gangen var det full skjerpings og han kom opp. Verken Jan Andre eller jeg ville prøve å lede ruta etter dette. Jan Andre renset ruta på topptau og så dro vi tilbake for å pakke.
Jeg måtte fikse kofferthjulet. Det gamle hjulet var naglet fast, nå var det bare popnaglen igjen. De hadde ikke noe baufil her på huset, så jeg tok med kofferten på andre siden av veien til «Motorcycle parts and repair». Der var det en fyr med svart skjegg og en Canadian øl, som hjalp meg. Han brukte vinkelsliper hodet til naglen. Så dro jeg bort til Home Hardware, som er en slags Jernia butikk, der fikk jeg tak i et nytt hjul og en skrue/ bolt, som jeg kunne feste hjulet med. Problemet var at det nye hjulet satt fast på et feste, så jeg måtte få det løs. Det hjalp de meg med på Corsa Cycles. Da jeg kom tilbake til kofferten passet alle delene veldig bra. Det blir spennende å se om den bolten vil holde seg på plass. Den hadde ingen låsemutter, men den var helt glatt slik at det ikke blir noe friksjon der og det er jo også viktig. Tror at det gamle hjulet gikk varmt og at det var derfor det røk.
Innen jeg var ferdig med å ordne kofferten hadde Jonny og Jan Andre pakket sakene sine. Baggene deres er ganske mye fullere nå enn da vi dro, er det dårlig pakking eller mye shopping tro? Jeg vet det er det siste. Det gikk utrolig greit å pakke sykkelen denne gangen, har blitt flink til det nå, cruxet har vært å få igjen lokket, det skled igjen nå.
Så dro vi for å levere syklene til Pat. Pat var ikke der, men det var ei dame der. Hun skulle til å gå over syklene og kjente litt på bremsene til Jan Andre sin Norco, de kjentes greie ut og da var det greit. Tror ikke de kan ha gått noe særlig over syklene før vi fikk de. På sykkelen til Jan Andre var det slark i kranken og styret har løsnet, min hadde dårlige bremser i utgangspunktet og ingen av kjedene hadde sett olje på flere uker før vi fikk de.
Jeg pakket ferdig da jeg kom hjem igjen og må takke haul baggen jeg har kjøpt til Erlend for at jeg får med meg alt hjem igjen.

Ingen kommentarer: