søndag, juli 23, 2006

22. juli

Varm dag i dag også. I dag har Jonny og jeg vært på «The Chief» igjen. Nok en gang var vi på det Apron og gikk ei rute som het Calcalus Crack, 5.8. De to første taulengdene var mye bushwacking og noen riss, så begynte den fine klatringa fra tredje taulengde. På standplassen etter andre taulengde «reddet» Jonny noen kinesiske jenter fra San Francisco. Hun første som kom opp så ikke boltene og hadde istedenfor ankret seg opp i et tre. Da jente nummer to falt ble jente nummer en (sikreren) hengende etter dette treet, som ikke var særlig stort. Jonny løfta opp jente nummer en og festa henne i standplassen med ei slynge. «He saved our life!», sa jentene etterpå. Jonny mente det ikke var så ille. Han glemte dessverre å spørre hva de skulle gjøre i kveld. Det har vært en varm dag her i Squamish, enda varmere enn i går mener Jan Andre. Oppe i fjellet var det levelig, tror ruta vi gikk i dag var en av de lurere med tanke på sola. Vi fikk altså fin klatring i 3 taulengder til, den siste taulengden var på et veldig slakt svaparti. Så kom vi opp til en sti, som gikk først opp og så ned til der vi kom opp da vi klatret «Diedre». Denne stien var til tider svært luftig og mye av klatringen på den kan minne litt om Pastorale på Skurvefjell. Da vi kom ned til Higway 99 slo varmen mot oss og vi kunne ikke skjønne at noen kunne klatre på Apron i dag. Om temperaturen hadde ligget rundt 20 grader og ikke over 30, som det må ha vært i dag hadde det vært kø opp Diedre. Da vi sto på toppen og så ned på ruta, så vi ingen.
Vi spiste ute på den andre kinaresturanten i dag. Vi bestilte middag for tre og fikk mye mat, god mat.
Jeg gjorde det, jeg meldte på sykkelrittet Gearjammer. Rittet går på stiene her i Squamish, starten er i morgen oppe ved Alice Lake og man kommer i mål Downtown Squamish. Det er 48 km langt og nesten alle kilometerne er på stier, opp og ned. Jeg har nesten syklet alle delene av ruta før, men ikke hele på en dag, det blir nok spennende og varmt.