onsdag, oktober 28, 2009

Rovdyrmyra

For ei uke siden hadde Godi Keller morgenkåseriet på NRK P2. Pekeren fungerer ikke helt optimalt og du må høre på opptaket i 25 min før du kommer til morgenkåseriet, men det er verdt det. Jeg får med meg morgenkåseriet da jeg kjører på jobb sammen med kjæresten min. Det er første gang jeg hører om Godi Keller, men han var utrolig festlig. I dette kåseriet snakker han blant annet om hvordan gamle uttrykk kan få nye betydninger. "Gutta på skauen" hadde blitt til "Gutta på Skøyen" for en kamerat av Keller. Jeg har jo flyttet til Lillehammer i sommer. På den jeg har bodd her har jeg vært med å rydde ut av en garasje. Her var det mye som skulle kastes, slik at noe av utstyret mitt kunne få plass. Søppelet skulle kjøres på Rovdyrmyra. Litt av et navn på en avfallsplass, men greit nok jeg har i allefall hørt om Rovdyrtorget i Sarek nasjonalpark, så hvorfor kan ikke Lillehammer ha ei søppelplass som heter Rovdyrmyra. Det var i forrige uke at misforståelsen ble oppklart, avfallsplassen het ikke Rovdyrmyra men Roverudmyra.

1 kommentar:

Helga Marie sa...

Hahahaha!! Den der er utrolig bra. Jeg har en som ikke er riktig så spektakulær, men here goes: Da vi flytta til Øyer i 1986 snakket folk om en badeplass de kalte "Blåbærvika". Jeg skjønte aldri hva den hadde med blåbær å gjøre, for det kunne jeg ikke se noe sted, men jeg likte det koselige navnet. Lenge etter kom det for en dag at navnet var prosaiske "Blombergvika".