torsdag, juli 23, 2009

Sommartid på Järnvägen

Jeg kom jeg fra interrail her om dagen. På den siste dagen tok jeg og kona mi toget fra København til Gøteborg. Vi hoppet på toget først i Malmø, hvorfor er en annen historie. Kort tid etter at vi passerte Lund fikk vi en litt lengre og uønsket stopp for å vente på noen møtende tog. Jeg har ikke kjørt så mye tog i Sverige, så jeg vet om det er vanlig at togene blir forsinket. Om vi hadde vært i Norge hadde nok tatt forsinkelsen videre og tøffet videre uten å opplyse stort om den uannonserte stoppen. Det er sommer i Sverige også, så på grunn av ferieavvikling så hadde de fått en fyr sportsavdelingen i svenske radioen kanal 1 som konduktør på dette X2000 toget. Hvert 5 minutt og før hver stasjon opplyste han hvor mange minutter toget lå etter tidskjemaet og hvor mange minutter vi hadde kjørt inn siden sist. X2000 hadde fått opp en god steam nordover og det kom "positive", egentlig irriterende, meldinger over høytaleranlegget. Plutselig mistet vi litt fart. Jeg rakk så vidt å tenke: "Hva skjer nå?" Så kunne radioreporteren meddele at det skyldtes et lite strømbrudd. Før vi kom til Trollhättan, kunne konduktøren spille jubeljingelen, toget var igjen i rute!

Ingen kommentarer: