tirsdag, november 03, 2009

Keltis - der Weg der Steine

Jeg fant dette spillet i en bokhandel i Göttingen i Tyskland. Det første som tiltrekte meg var at det hadde et «Spiel des Jahres 2008» merke. Keltis – der Weg der Steine, het spillet. Jeg kikket nærmere på esken og så at det var Reiner Knizia, som var spillutvikleren. Han har laget mange gode spill, som for eksempel Euphrat og Tigris. Enda et kvalitetsstempel. Jeg leste videre på esken og fant ut at man kunne være fra 2 til 4 spillere og at det var varte i omtrent en halv time. Perfekt, det her tar jeg.

Det var først da jeg kom hjem til Norge at jeg kunne rive av plasten og undersøke Keltis nærmere. Et ganske stort spillebrett, mange små ulike pappbrikker, steinfigurer i tre og kort fra 0-10. Spillet går ut på å få så mange poeng som mulig. Alle starter med 0 poeng, men så fort man flytter en av steinene sine, så havner den ut i minusmyra. Oppgaven din blir å få steinene fra minusmyra og over i plussparadiset. Dette gjør du ved å legge ut flere kort enten med stigende eller synkende verdi. På veien mot plussparadiset kan du få hjelp av ønskeflytt, poeng eller bonusbrikker.

Man trekker inn ett nytt kort hver runde, så det kan være vanskelig å planlegge. Den steinen som du trodde du skulle komme lengst med, kan plutselig kjøre seg et helt fast fordi du gjorde noen desperate forsøk på å få tak i noen bonusbrikker. Du kjørte en ny farge ut i minusmyra for å utsette pinen, men sitter bare enda verre i det etterpå. Andre ganger har du funnet flyten fyker oppover og trekker perfekte kort. Trekking av kort gjør at man er avhengig av litt flaks, men man kan også tenke strategisk og tjene mange poeng på det.

Spillet fungerer kjempefint med 2-3 personer, det er lett å lære og siden en runde går så fort har man alltid lyst på en runde til. Da skal jeg vinne!

1 kommentar:

Helga Marie sa...

Gleder meg til neste runde! :-)